STEM istraživači

U suvremenom svijetu STEM područje (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) postaje sve važnije za razvoj društva i rješavanje globalnih izazova. Kako bismo potaknuli interes učenika za te discipline, formirana je radna skupina koja praktičnim aktivnostima, istraživanjem i suradnjom istražuje različite aspekte STEM-a. Ovaj školski projekt ne samo da omogućuje učenicima stjecanje novih znanja i vještina već ih potiče na kritičko razmišljanje, kreativnost i timski rad.

Evo što smo sve radili ove školske godine:

  1. Posjet Hrašćini – mjestu pada meteorita
  2. Mjerenje visina i duljina Talesovim poučkom
  3. Izrada camere obscure
  4. Izrada anemometra
  5. Avioni od papira – koji model leti najbolje?
  6. Priprema, pečenje i degustacija kruha – kako to rade STEM stručnjaci
  7. Posjet PMF-u u povodu Dana i noći na PMF-u
  8. Mjerenje geografske širine

 

Znanstvene pustolovine: Izvannastavne aktivnosti pune istraživanja uz zabavu

Naša škola uvijek potiče učenike na istraživanje, eksperimentiranje i praktično učenje u raznovrsnim izvannastavnim aktivnostima. Ove godine, učenici zainteresirani za STEM područje sudjelovali su u nizu zanimljivih znanstvenih i kreativnih radionica koje su im omogućile da istraže svijet oko sebe na jedinstven način. Pritom su im pomagale učiteljice Vesna Škreb Salamunić i Renata Brkanac te psiholozi Toni Crvelin, Tina Kirin i Lucija Šutić.

Ovdje donosimo samo kratki prikaz aktivnosti, postignuća i iskustva učesnika.

 

  1. Posjet Hrašćini – mjestu pada meteorita

Učenici su uz pratnju učiteljica posjetili Konjščinu, razgledali nešto staro i nešto novo – konjščanski Stari grad i solarnu elektranu. Upoznali su se s početcima korištenja solarne energije u Hrvatskoj te budućnosti tog izvora energije (proširenje postojećih i izgradnja novih solarnih elektrana). Potom su posjetili Hrašćinu, mjesto gdje je 1751. godine pao poznati željezni meteorit. Uz priču o tom nevjerojatnom događaju upoznali su se s astronomijom, poviješću svemirskih objekata i njihovim utjecajem na znanost. Također su posjetili kuriju Belošević u kojoj su poslušali priče naše domaćice Spomenke Štimec, prevoditeljice i pjesnikinje na esperantu te velike zaljubljenice u priče i legende o zanimljivim osobama iz zagorskog kraja.

  1. Mjerenje visina i duljina s pomoću Talesova poučka

S pomoću jednostavnih alata i geometrije, učenici su praktično primijenili Talesov poučak kako bi izmjerili visine drveća i škole te veće udaljenosti u školskom dvorištu. Morali su savladavati i prepreke na koje su naišli (sumrak, premalo Sunčeve svjetlosti, preduge sjene) te pronalaziti nove, različite načine mjerenja kako bi što preciznije izmjerili sve zadane veličine. Ova aktivnost pokazala im je kako se matematika koristi u svakodnevnom životu.

  1. Izrada camere obscure – prve fotografije u povijesti

Što je to tamna komora i kako je postala temelj moderne fotografije? Učenici su se najprije upoznali s uporabom tamne komore tijekom povijesti. Naučili su kako nastaje slika, koje matematičke i fizikalne zakonitosti stoje iza stvaranja slike u oku i u tamnoj komori i na kraju su izradili vlastite camere obscure od kutija, istražujući kako svjetlost stvara slike. Na jednoj od sljedećih radionica, koristeći lijepo sunčano vrijeme, čak su napravili i „selfie” svojom camerom obscurom.

  1. Kako izmjeriti snagu vjetra? Izrada anemometra

Koristeći plastične čašice, drvene štapiće i kreativnost, učenici su konstruirali anemometre – instrumente za mjerenje brzine vjetra. Uz pomoć sušila za kosu stvorili smo vjetar, a učenici su svoje uređaje testirali i računali brzinu strujanja zraka. Kao pravi znanstvenici, opisali su sve faze svojeg rada (od ideje, preko izvedbe, do opisa različitih varijanti pokusa i rezultata koje su njima postigli te zaključaka).

  1. Avioni od papira – aerodinamika u praksi

Tko može napraviti avion koji leti najdalje? A najpravilnije (najravnije)? Na natjecateljskoj radionici učenici su dizajnirali različite modele papirnatih aviona, testirali njihov let i raspravljali o zakonima fizike koji utječu na let. Koristili su i prijedloge za izradu modela (origami – knjige, videozapisi) te su dobivene modele sami prilagođavali (isprobavali različite veličine i vrste (debljine) papira) kako bi postigli što bolju aerodinamičnost (cilj je bio postići što dulji pravocrtni let).

  1. Od zrna do kruha – znanost iza pečenja

Isplati li se izraditi kruh kod kuće? U praktičnoj radionici učenici su sami mijesili i pekli kruh. Aktivnost je trajala od ranih jutarnjih sati kad su zamijesili svoje kruhove i odložili ih na toplo mjesto u učionici. Dok se kruh pekao, računali su kolika je cijena izrade domaćeg kruha. Sastojci plus korištena energija (pećnica) i dobili smo ukupnu cijenu kruha. Naravno, svaki smo kruh i izvagali (prije i poslije pečenja) kako bismo utvrdili koja se količina zapravo dobije od upotrijebljenih sastojaka. Na povratku iz škole posjetili su pekarnice te pronašli cijene kruha kako bi ih usporedili s cijenom našega. Izgleda da se ipak isplati raditi kruh kod kuće (a i degustacija svježe ispečenoga to je potvrdila).

  1. Dan i noć na PMF-u – upoznavanje sa svijetom znanosti

Posjetom Prirodoslovno-matematičkom fakultetu (PMF) tijekom Danā otvorenih vrata učenici su imali priliku vidjeti moderne laboratorije, družiti se sa studentima fizike i matematike (igre, mozgalice, šah) i sudjelovati u demonstracijskim pokusima. Obišli su i cijeli kampus PMF-a kako bi osvijestili koja se to sve područja znanosti proučavaju na njemu, a dobili su priliku pokazati i svoje znanje iz različitih prirodoslovnih područja sudjelovanjem na kvizu znanja te u igrama escape rooma.

  1. Mjerenje geografske širine

Posljednja ovogodišnja radionica bila je posvećena Zemlji i Suncu. Učenici su po uzoru na hrvatskog znanstvenika Marina Getaldića pokušali odrediti geografsku širinu Zagreba. Koristeći aplikaciju, mjerili su kut upada Sunčevih zraka na Zemlju (točno u podne) te po danom predlošku izračunali geografsku širinu.

 

Zašto su takve aktivnosti važne?

Ove izvannastavne aktivnosti potiču kritičko razmišljanje, timski rad i kreativno rješavanje problema. Učenici ne samo da su stekli nova znanja već i razvili praktične vještine koje će im koristiti u budućnosti.

Pratite naše sljedeće pustolovine – uvijek se ima što novo istražiti!  Veselimo se budućim radionicama i idejama koje ćemo istraživati!

 

 

Vesna Škreb Salamunić, učiteljica matematike i fizike

Renata  Brkanac, učiteljica matematike

Skip to content